torsdag 26 januari 2012

LÄR DIG HITTA HYPERFOKALAVSTÅNDET!

När du vill fotografera en bild som den här, så vill du som fotograf ofta ha ett väldigt stort skärpedjup, kanske rent av hela vägen från förgrunden till horisonten. Hur gör man då? Vilken bländare, och på vilket avstånd skall man fokusera? Svaret är busenkelt - ställ in skärpan manuellt på hyperfokalavståndet!

Canon EOS 5D MK II, 24 mm, f.18, 1/320 sek, ISO 800, avståndet inställt på 1,1 meter

Vasaru att det hette saru?

Hyperfokalavstånd! Busenkelt, per definition fokuserar du på det avstånd som ger skärpa till oändlighet från halva hyperfokalavståndet. Ett exempel: Om hyperfokalavståndet är tre meter, har du alltså skärpa från 1,5 meter till oändligt!

Men hur tar man då reda på det där hypofysavståndet, eller vad det nu hette?



En gammal analog Minolta med skärpedjupskala på objektivet


Det är enkelt! Har du ett objektiv med skärpedjupskala använder du det för att ställa in rätt fokus. På bilden har fotografen valt bländare 16 och vridit fokusringen så att den liggande åttan hamnat mitt för strecket som markerar bländare 16. Vid det vänstra strecket för bländare 16 kan vi avläsa att skärpan börjar nånstans vid c:a 2,9 meter och alltså sträcker sig till oändligt!

Aha...? Men om jag inte har en sån skala på mitt objektiv???




Hyperfokalavståndet uträknat till 5,26 meter för ett 50 mm objektiv med bländare 16


Då rekommenderar jag webbplatsen www.dofmaster.com  Där kan du dels läsa massvis av info om detta ämne och du kan dessutom räkna ut hyperfokalavstånden för en rad kombinationer av kameror/objektiv/bländare.

Morsning! Så du vill att jag skall knata omkring ute i bushen med en laptop för att räkna ut hybrisavståndet? Smart blogg det här, typ!






Nedladdningssidan för iPhone-appen DOFMaster


Njae, nån laptop behöver du inte, vi lever ju i SMARTPHONENS tidevarv, du tankar naturligtvis helt enkelt ned en app! Finns för både iPhone och Android-nallar!

Men Gud så nördigt! Först hybris och nu en napp också, vart skall det sluta?


Det är inte alls så nördigt som du tror, tvärtom väldigt praktiskt och användart! Kolla den här androidappen, DoF Calc, så himla enkelt. Här har jag räknat ut HF-avståndet för brännvidden 24 mm, bländare 18, som alltså på min kamera är lite drygt en meter. Detta innebär att allt blir skarpt från 0,5 meter till oändligt, härligt va?

Men har inte du en Canon?

Jo...???

Då hjälper ingen app i världen, då blir ju allt oskarpt!!!

 



















                                     DoF Calc för Android


Jaja, jag vet att Nikon vann omröstningen här på bloggen, men strunta i det nu, detta är verkligen både smart och enkelt, kolla bilden nedan, tänk så enkelt, bara att ställa in HF-avståndet, välja bländarprioritet och bländare 18, och sedan fixa rätt exponering med slutartid och ISO, lätt som en plätt!

Canon EOS 5D MK II, 24 mm, f.18, 1/320 sek, ISO 800, avståndet inställt på 1,1 meter

 OK, jag hajar! Men varför väljer du inte minsta bländaröppningen om du nu vill ha maximalt skärpedjup?

Man skall alltid undvika minsta bländaröppningen! På grund av ett fenomen som kallas diffraktion bildas en svag oskärpa, men det skiter vi i att förklara denna gång, det får bli en annan gång... I stället tar vi fram appen och kollar vad jag får för värden med min fina 14 mm-glugg?

Som du kan se blir HF-avståndet med detta objektiv knappa fyra decimeter! Hur coolt är det inte att ha skärpedjup från c:a 20 cm till oändligt???!!!
Men jag har liksom ingen nytta av detta för på mitt kit-objektiv finns ingen avståndsmarkering?
Nä, jag vet! Så då får du uppskatta och använda autofokusen och fokusera på något som är fyra decimer bort. Sedan slår du om till manuell fokus och så är det bara att plåta på och koncentrera sig på bildkomposition istället för teknik!


                              DoF Calc för Android

Vi tar en bild till som jag tog sommaren 2011 uppe i Lappland, visst är det ett härligt skärpedjup?

Absolut, och vilken tur att du inte hade en Nikon - Då hade det varit så skarpt att man sett alla myggen...!

Haha - men har du fattat nånting av detta?

Jodå, en får tacka för lektionen!!!

Canon EOS 5D MK II, 14 mm, f.18, 1/100 sek, ISO 400, avståndet inställt på 0,4 meter


Inga kommentarer: